Diabetes II succesvol behandelen met voeding en leefstijl

Diabetes mellitus II is een veel voorkomende aandoening die

gekenmerkt wordt door hyperglykemie, dat wil zeggen dat

er voortdurend verhoogde bloedglucosewaarden in het bloed

te meten zijn.  Diabetes mellitus betekend dan ook letterlijk

“zoete doorstroming”.

Door continue hoge bloedglucosewaarden verlies je voortdurend suiker via de urine, het lichaam wil de glucose kwijt en er ontstaat polyurie (veel urineren) en polydipsie (veel drinken) als gevolg hiervan. Er kan sprake zijn van onvoldoende insuline productie of een

probleem met betrekking tot insuline-receptoren die zich aan de buitenkant van iedere cel bevinden.

Dit zegt alles over het eetpatroon en de leefstijl van mensen met diabetes II. De “zonnige” keerzijde hiervan is dat je kunt genezen van diabetes II door voeding en leefstijl, denk aan beweging en ontspanning, definitief te verbeteren.

Soms hoor ik van mensen dat het toedienen van insuline een prima oplossing is, maar bedenk dat je hiermee de symptomen behandeld en niet de ziekte. Diabetes kan op den duur schade veroorzaken aan het lichaam.  Naast overgewicht kunnen allerlei klachten ontstaan. Denk aan beschadiging van bloedvaten en zenuwen, waardoor de zogenaamde diabetesvoet ontstaat. Oogontstekingen, slechter zien, stugger worden van hart en bloedvaten, hoge bloeddruk, maag/darmproblemen, huidproblemen, beschadiging van de kleine bloedvaten in hersenen of nieren en continute laaggradige ontstekingen kunnen het gevolg zijn.

De dorst en hongerprikkel die door de hypothalamus geruguleerd wordt, raakt verward, met als gevolg dat je nog meer behoefte hebt om te eten en gewichtstoename is het gevolg.

Diabetes II vraagt om een gedifferentieerde aanpak. Dat wil zeggen dat de patiënt begeleiding nodig heeft op gebied van leefstijl, beweging, ontspanning en voeding. Daarbij kunnen orthomoleculaire middelen en kruiden worden ingezet om het lichaam te helpen herstellen. *Uit diverse pilotstudies is gebleken dat met deze aanpak zeer goede resultaten kunnen worden behaald. Insulineresistentie van de lever neemt af, de respons van de pancreas verbeterd en soms kunnen deelnemers zelfs stoppen met bloeddrukverlagers- en/of cholesterolverlagers. Ik adviseer altijd om hiervoor overleg te houden met je reguliere arts. De kunst is om terugval te voorkomen door goede begeleiding.

*Bron; orthofyto jaargang 26 juni / 2021 pag 35 A-M. Krijger – Dijkema

Heb je vragen of zoek je begeleiding? Neem contact op via het contatformulier op deze site.